Kasza jaglana – zalety, właściwości i zastosowanie

Kasze są niezwykle popularnym produktem w Polsce. Są bardzo pożywne, zdrowe i nie kosztują zbyt dużo. Najczęściej sięgamy po kaszę jęczmienną lub gryczaną, jednak coraz większą popularność zaczyna zdobywać kasza jaglana. Przez wiele lat była ona produktem nieco zapomnianym, ale na szczęście wraca do łask. Skąd bierze się kasza jaglana? Dlaczego warto ją jeść? Jak można ją przemycić do codziennych posiłków?

Skąd bierze się kasza jaglana?

Kaszę jaglaną uzyskuje się z ziaren prosa zwyczajnego. Jest to roślina z rodziny wiechlinowatych i uznaje się ją za jedno z najstarszych zbóż. Uprawy prosa można znaleźć niemal na całym świecie, jednak najczęściej występują w Japonii, RPA, Bhutanie i Chinach. Kasza jaglana jest drobna i ma żółty kolor. Odznacza się charakterystycznym smakiem i lekko orzechowym zapachem.

Jakie właściwości ma kasza jaglana?

Nie da się ukryć, że kasza jaglana to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Nie bez powodu zaliczana jest do najzdrowszych kasz. Można w niej znaleźć witaminy z grupy B (zwłaszcza B1, B2 i B6). Oprócz tego może się ona pochwalić dużą zawartością takich składników mineralnych jak wapń, fosfor, żelazo, potas, magnez, cynk, miedź oraz mangan. Kasza jaglana posiada także sporo białka.

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Istnieje wiele powodów, dla których warto jeść kaszę jaglaną. Oprócz tego, że posiada wiele witamin i minerałów, kasza jaglana świetnie sprawdzi się na diecie redukcyjnej, gdyż wpływa ona pozytywnie na metabolizm. Nie zawiera glutenu, więc mogą po nią sięgać osoby, które z przyczyn zdrowotnych muszą unikać tego składnika. Kasza jaglana jest również bardzo sycąca.

Jak wykorzystać kaszę jaglaną?

Kaszę jaglaną można wykorzystać na różne sposoby. Jest to produkt uniwersalny, który sprawdzi się zarówno w daniach słodkich, jak i słonych. Można ją spożywać z dodatkiem owoców i orzechów. Świetnie sprawdzi się także jako część obiadu zamiast ziemniaków czy ryżu. Można ją także wykorzystać do przygotowania kotletów na bazie warzyw. Dzięki kaszy będą one bardziej zbite i sycące.